Att outsourca som nystartat företag



För den som aldrig själv drivit ett företag kan det vara svårt att förstå allt det som krävs för att starta och driva ett framgångsrikt företag. En bra affärsidé och en personlig vision är bara början och många företag lyfter aldrig från marken trots att dessa grundpelare är starka. I stället är det ofta andra saker som kommer emellan och sätter käppar i hjulen. Inom företagande tillkommer det en rad moment som ligger utanför företagets huvudsakliga affärsområde och därför ofta är något en nyföretagare saknar kompetens inom. Dessa områden är dock kritiska för att man ska kunna ta ett nystartat företag och etablera sig och bli framgångsrik. Här hittar vi områden som ekonomi, bokföring, personalrekrytering och marknadsföring. Utan dessa externa funktioner kan man inte lyckas i sitt företagande. Många unga entreprenörer har från början visionen att man ska kunna sköta allt detta själv men detta blir snabbt en omöjlighet och hemligheten för att lyckas är istället att i så stor grad som möjligt delegera och outsourca de områden där man själv inte har kompetensen eller tiden att utföra allt de extra arbete som krävs.
Nedan ska vi titta på ett av dessa områden nämligen marknadsföring och se vilka fördelar ett beslut att i ett tidigt skede outsourca arbetet till en marknadsföringsbyrå kan ge

Marknadsföringsbyråns många fördelar

Hur man marknadsför sig som nystartat företag skiljer sig givetvis åt markant beroende på vilken bransch man verkar inom och vem ens tilltänkta kundkrets består av. Men generellt kan man säga att många antingen inte tänker på marknadsföring överhuvudtaget i ett tidigt skede eller inte arbetar långsiktigt nog i sitt arbete. Ofta får man sina första kunder via kontakter man har sedan tidigare och man hoppas att dessa sedan i sin tur ska sprida ordet och att allt ska rulla på av sig självt efter detta. Men med hjälp av ett fokuserat marknadsföringsarbete från första början kan snabbt etablera sitt varumärke och detta arbete kan sedan vara företaget till gagn långt in i framtiden. Genom att tidigt ta hjälp av en skicklig marknadsföringsbyrå som kan arbeta med att lägga upp en långsiktig strategi kan man nå fram till sina första kunder men redan från första början också arbeta långsiktigt med en tydlig marknadskommunikation som gör att ens företag står ut. Marknadsföringsbyrån kan hjälpa en med att hitta synergier mellan all de olika kanaler som finns tillgängliga för marknadsföring och hjälper företaget att få ut det mesta av en oftast begränsad marknadsföringsbudget.
Detta är bara ett exempel på hur en tidig investering att outsourca aktiviteter som inte tillhör företagets kärnverksamhet kan hjälpa ett nystartat företag. Det samma kan i lika hög grad gälla även för övriga funktioner.

Comments