Att outsourca som nystartat företag
För den som aldrig själv drivit ett företag
kan det vara svårt att förstå allt det som krävs för att starta och driva ett
framgångsrikt företag. En bra affärsidé och en personlig vision är bara början
och många företag lyfter aldrig från marken trots att dessa grundpelare är
starka. I stället är det ofta andra saker som kommer emellan och sätter käppar
i hjulen. Inom företagande tillkommer det en rad moment som ligger utanför
företagets huvudsakliga affärsområde och därför ofta är något en nyföretagare
saknar kompetens inom. Dessa områden är dock kritiska för att man ska kunna ta
ett nystartat företag och etablera sig och bli framgångsrik. Här hittar vi
områden som ekonomi, bokföring, personalrekrytering och marknadsföring. Utan
dessa externa funktioner kan man inte lyckas i sitt företagande. Många unga
entreprenörer har från början visionen att man ska kunna sköta allt detta själv
men detta blir snabbt en omöjlighet och hemligheten för att lyckas är istället
att i så stor grad som möjligt delegera och outsourca de områden där man själv
inte har kompetensen eller tiden att utföra allt de extra arbete som krävs.
Nedan ska vi titta på ett av dessa områden
nämligen marknadsföring och se vilka fördelar ett beslut att i ett tidigt skede
outsourca arbetet till en marknadsföringsbyrå
kan ge
Marknadsföringsbyråns många fördelar
Hur man marknadsför sig som nystartat företag
skiljer sig givetvis åt markant beroende på vilken bransch man verkar inom och
vem ens tilltänkta kundkrets består av. Men generellt kan man säga att många
antingen inte tänker på marknadsföring överhuvudtaget i ett tidigt skede eller
inte arbetar långsiktigt nog i sitt arbete. Ofta får man sina första kunder via
kontakter man har sedan tidigare och man hoppas att dessa sedan i sin tur ska
sprida ordet och att allt ska rulla på av sig självt efter detta. Men med hjälp
av ett fokuserat marknadsföringsarbete från första början kan snabbt etablera
sitt varumärke och detta arbete kan sedan vara företaget till gagn långt in i
framtiden. Genom att tidigt ta hjälp av en skicklig marknadsföringsbyrå som kan
arbeta med att lägga upp en långsiktig strategi kan man nå fram till sina
första kunder men redan från första början också arbeta långsiktigt med en
tydlig marknadskommunikation som gör att ens företag står ut. Marknadsföringsbyrån
kan hjälpa en med att hitta synergier mellan all de olika kanaler som finns
tillgängliga för marknadsföring och hjälper företaget att få ut det mesta av en
oftast begränsad marknadsföringsbudget.
Detta är bara ett exempel på hur en tidig
investering att outsourca aktiviteter som inte tillhör företagets
kärnverksamhet kan hjälpa ett nystartat företag. Det samma kan i lika hög grad
gälla även för övriga funktioner.
Comments
Post a Comment